در مقایسه اندروید و ios کدام یک بهتر است ؟؟!

اندروید بهتر است یا ios ؟ سوالی که پاسخ به آن اصلا آسان نیست. زیرا مقایسه اندروید و ios نیز کار ساده ای نیست. اگر از هوادارن سیستم عامل ios  بپرسید دلایل بسیار بسیار زیادی خواهند آورد که چرا این سیستم عامل از اندروید بهتر است . در مقابل اگر از طرفداران اندروید نیز همین سوال پرسیده شود ، بی شک دلایل زیادی برای اثبات حقانیت خود خواهند آورد .

 

اما واقعا کدام یک بهتر است؟ آیا واقع پاسخ به این سوال امکان پذیر است ؟

در این مقاله در نمایندگی آیفون سعی داریم با مقایسه اندروید و ios (البته کاملا بی طرفانه) از دیدگاه ها و منظر های مختلف به این پرسش پاسخ دهیم.

ابزار ها و اپلیکیشن های اندرویدی تنوع بسیار زیادی دارند. این یکی از مزیت‌های این سیستم عامل محسوب می‌شود. در سیستم عامل اندروید، برای انواع سلیقه‌ ها با هر سن و سالی گجت‌های مختلفی وجود دارد که باعث می شود کاربران به راحتی به ابزار های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند .

اندروید سیستم عاملی است که اکثر تلفن های همراه هوشمند از آن پشتیبانی می کنند . برعکس ios  که کاملا اختصاصی می باشد .

همین مساله باعث شده است که  افراد زیادی ترجیح بدهند که از گوشی های با سیستم عامل اندروید استفاده کنند تا با توجه به گستردگی و همه گیر بودن آن بتوانند از اپلیکیشن ها و گجت های بیشتری استفاده کنند و با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

این طور می توان بیان کرد که با توجه این که تعداد افراد بیشتری از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند و جامعه آماری بالاتری نسبت به ios دارد ، افراد زیادی ترجیح می دهند که از اندروید استفاده کنند زیرا تبادل اطلاعات و یا به اشتراک گذاشتن اپلیکیشن های مختلف برای آن ها امکان پذیر خواهد بود.

 

مقایسه اندروید و ios از لحاظ رابط کاربری

مقایسه اندروید و ios

یک سیستم عامل زمانی موفق خواهد بود که کاربر بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. شکل ظاهری و نحوه استفاده از آن نباید به گونه ای باشد که کاربر دچار سردرگمی شود. به همین دلیل طراحان همواره در تلاش هستند تا محیطی زیبا ، ساده و البته کاربردی طراحی کنند.

iOS از لحاظ سادگی در بالاترین رتبه قرار دارد. افرادی همچون کودکان و اشخاصی که از تکنولوژی دور می باشند نیز به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.

البته در نسخه های جدید همچون 8، سیستم عامل iOS با شعار زیبایی در کمال سادگی به کاربران ارائه شده است. در سیستم عامل اندروید کارایی و انعطاف پذیری رابط کاربری معمولاً از سادگی آن بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و همین باعث افزایش استفاده از آن در گوشی های شرکت های مختلف می باشد.

 

مقایسه اندروید و ios از لحاظ امنیت

مقایسه اندروید و ios

بی تردید یکی از مهم ترین دغدغه های کاربران حفظ حریم شخصی و امنیت اطلاعات آنان در برابر خطر هک شدن توسط هکر ها و در امان ماندن از این حملات سایبری است.

اندروید از لحاظ امنیتی سابقه‌ی چندان خوبی ندارد و حفره‌ها و ایرادهای امنیتی کشف شده در این سیستم عامل یک فهرست بلندبالا را تشکیل می‌دهند.

iOS در این زمینه شهرت بهتری دارد ولی این سیستم عامل هم از لحاظ امنیتی بی‌نقص نیست. با این وجود، iOS به دلیل دریافت به‌روزرسانی‌های متعدد، سعی در رفع ایرادهای امنیتی را دارد.

در کل بدافزار های بیشتری برای اندروید طراحی می شود که یکی از دلایل آن گستردگی و فرا گیری بیشتر آن است  ولی راه های نفوذ بد افزار ها به آیفون سخت تر است .

براساس گزارش ۲۰۱۵ Mobile Threat Report حدود ۷۰ درصد از بد افزارهای موجود فقط برای اندروید طراحی شده اند و نفوذ این بد افزار ها به اندروید بسیار ساده تر از آیفون است.

بعد از آیفون سیستم عامل های ویندوز فون و بلک بری نیز از امنیت بالایی برخوردار هستند و بد افزار های کمی برای این سیستم عامل ها نوشته شده است.

 

مقایسه اندروید و ios از لحاظ شخصی سازی

مقایسه اندروید و ios

اندروید بهترین بستر ممکن برای شخصی سازی هوم اسکرین گوشی‌های موبایل را در اختیارتان قرار می‌دهد و بدون تردید از این نظر برتری چشمگیری در مقایسه با آی او اس دارد.

سیستم عامل iOS امکان شخصی سازی هوم اسکرین را به شیوه‌های محدودتر ارائه می‌کند. به عنوان مثال در آیفون‌های اپل می‌توانید مکان آیکون برنامه‌ها را تغییر دهید اما کارهایی بیشتری قابل انجام نیستند، اما در سمت مقابل سیستم عامل اندروید امکان ساخت پوشه و دسته‌بندی آیکون اپلیکیشن‌ها وجود دارد و کاربر می‌تواند شخص سازی‌های اساسی را در اسکرین‌های گوشی خود انجام دهد و ویجت‌های خیلی متنوع‌تری را در آن نصب کند.

نصب لانچرهای اندرویدی هم می‌توانند سبب شوند که گوشی شما از نظر ظاهری با سایرین تفاوت هایچشم گیری داشته باشد .

بنابراین امکاناتی که برای شخصی سازی ظاهر و رابط اندروید در این سیستم عامل ارائه شده به مراتب از سیستم عامل iOS و آیفون‌های اپل کاربردی‌تر و متنوع‌تر است و این قابلیت اندروید مختص آن بوده و در آیفون‌های اپل با کیفیت مشابه دیده نمی‌شود.

 

مقایسه اندروید و ios از لحاظ به روزرسانی ها

مقایسه اندروید و iosدر سیستم عامل iOS به طور منظم بروزرسانی نرم افزارها و وصله‌های امنیتی ارائه می‌شوند. اگر می‌خواهید همان تجربه را در اندروید داشته باشید، باید یکی از تلفن‌های پیکسل گوگل را خریداری کنید. سهم نسخه‌های مختلف آی او اس بر روی گوشی‌های آیفون بر اساس تحقیق میکس پنل (Mixpanel) به شرح زیر است:

  • آی او اس 11: 49.18 درصد
  • آی او اس 10: 39.03 درصد
  • نسخه‌های قدیمی‌تر: 11.79 درصد

در حال حاضر کمتر از 50 درصد از تمام دستگاه‌های iOS آخرین نسخه را اجرا می‌کنند. در مقابل، تنها 0.2 درصد از دستگاه‌های اندرویدی در حال اجرای آخرین ورژن اندروید یعنی Oreo هستند. سهم نسخه‌های مختلف اندروید روی گوشی‌های اندرویدی با توجه به وبسایت رسمی گوگل دولوپرز به شرح زیر است:

  • اندروید 8.0 اوریو: 0.2 درصد
  • اندروید 7.1 نوقا: 2 درصد
  • اندروید 7 نوقا: 15.8 درصد
  • اندروید 6 مارشمالو: 32 درصد
  • اندروید 5.1  لالی پاپ: 21 درصد
  • اندروید 5.0 لالی پاپ: 6.7 درصد
  • اندروید 4.4 کیت کت: 14.5 درصد
  • نسخه‌های قدیمی‌تر: 7.8 درصد

در مقایسه اندروید با ios اگر آخرین قابلیت‌ها، رفع اشکالات و به‌روزرسانی‌های امنیتی را می‌خواهید، باید ios را انتخاب کنید.

دربارهتیم تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *